Oscar’a Doğru #10: Alice In Wonderland

Lewis Carroll”ın 1865 yılında kaleme aldığı ve klasikleşen kitabı Alice’s Adventures In Wonderland‘in defalarca sinemaya uyarlanmış versiyonlarından sonuncusu Alice In Wonderland, gotik yönetmen Tim Burton‘ın 2010 yılı eseri. Ünlü yönetmenin her filminde rol verdiği oyuncuları bir kenara koyarsak, izlemeye başladığınız andan itibaren, diğer filmlerinde olduğu gibi, filmin Burton’ın elinden çıktığını rahatlıkla anlayabiliyorsunuz.
Özellikle 2000’li yılların başlamasıyla artık bir takım değişikliklere gitmesinin düşünüldüğü Tim Burton, tarzından hiç ödün vermeyen yönetmenlerden. Filmlerinin sanatı, kurgusu, müzikleri ve temasının aynı olmasının yanında oyuncular konusunda da bir değişikliğe gitmiyor yönetmenimiz. 2012’de Johnny Depp ile sekizinci işbirliğiyle izleyicilerin karşısına çıkmaya hazırlanan Burton, gerçek hayattaki eşi Helena Bonham Carter‘dan da vazgeçmemekte ısrarcı davranıyor.
Bu birliktelikler izleyicilere ortaya güzel işlerin çıkacağını gösterse de (oyuncuların her biri birbirinden kaliteli) başta Hollywood olmak üzere sinema çevreleri özellikle Depp-Burton birlikteliğinden pek memnun değil. Zira Depp’in Akademi tarafından sevilmemesinin iki nedeninden biri de bu. (Diğeri ise Karayip Korsanları’nda oynadığı karakter)
Tim Burton yine Johnny Depp (Mad Hatter), Helena Bonham Carter (Red Queen), Timothy Spall (Bayard), Alan Rickman (Blue Caterpillar) karşımıza çıkıyor ama bu sefer ekibe son dönemlerin parlayan iki yıldızı Anne Hathaway (White Queen) ve The Kids Are All Right’tan da hatırlayacağınız Mia Wasikowska (Alice) ile usta oyuncu Michael Sheen (White Rabbit) eşlik ediyor.(Tabii bu oyuncuların bir kısmı sadece sesleri ile filmde yer alıyor.)
Filmin, her ne kadar çok kötü eleştirilere maruz kaldıysa da görsel anlamda bir şölen sunduğu gerçeğini kimse inkar edemez. Kostümler ve makyaj başta olmak üzere gotik sanatın inceliklerini en güzel şekilde yansıtan Tim Burton’ın Alice In Wonderland’i, şimdiye kadar yapılanlar arasında öyküye sadakatinin yanında Carroll’ın dünyasını en özgün anlatanlardan olarak kabul ediliyor. Kısaca sanat teknikleri anlamında tam anlamıyla doyurucu kıvamdaki filmin müzikleri ise daha ön plana çıkmış bulunuyor. Diğer Burton filmlerinde olduğu gibi yine ünlü besteci Danny Elfman‘ın elinden çıkan müzikler ve filmden etkilenen bir çok ünlü sanatçının bir araya gelmesi sonucu ortaya çıkan albüm Almost Alice için söylenecek kelimelerin yetersiz kalacağı düşüncesindeyim.
Johnny Depp, sinema çevrelerince olumsuz karşılanan sabit performansı ile filme ayrı bir renk katsa da Helena Bonham Carter başlı başına “yine” müthiş bir oyunculuk sergiliyor. Ne yazık ki aynı yorumu Wasikowska ve Hathaway için yapmak söz konusu değil. Zira The Kids Are All Right‘ta daha iyi bir oyunculuk sergileyen Wasikowska ve sinemanın parlayan yıldızı, 2 sene öncesinin Oscar adayı Hathaway’in performansları için söylenebilecek tek şey “vasat bile değil” olacaktır.
Oscar adaylıkları (3): En iyi görsel efekt, en iyi sanat yönetimi, en iyi kostüm tasarımı
Oscar tahminleri ve yorumları: En iyi makyaj ve film müziği kategorilerinde aday olmayarak beni büyük şaşkınlığa uğratan Alice In Wonderland’in aday olduğu üç kategori dışında iyi olduğu başka bir kategori zaten yoktu. Görsel efekt Oscarı’nın sahibinin Inception olacağı fikrine can-ı gönülden katılmaktayım. Kostüm kategorisinde ise The Tempest’a -kostümler fena durmasa da- şans tanımamakla birlikte Akademi’nin The King’s Speech, I Am Love ve Alice In Wonderland’den birini seçeceğini düşünüyordum başlarda. Lakin geçmiş yıllarda kostüm söz konusu olduğunda sadece dönem filmlerini onurlandıran Akademi, bu sene geleneğini bozmazsa The King’s Speech‘ten yana oyunu kullanacaktır. Bir çağdaş, iki fantastik ve iki dönem filmi arasından zafer muhtemelen “yine” bir dönem filminin olacak, True Grit ile girdiği savaşı The King’s Speech kazanacaktır.
Sanat yönetimi söz konusu olduğunda yarışa kostüm kategorisinde aday olan iki dönem filminin yanında Inception da giriyor. Kostümde olduğu gibi sanat yönetiminde de Akademi’nin dönem filmlerinden yana olacağını ve ödülün The King’s Speech‘e gideceğini düşünmekteyim.
Oscar’ı alır:
Şansı var: En iyi kostüm tasarımı
Şansı yok: En iyi görsel efekt, en iyi sanat yönetimi

Şimdiye kadar ne kazandı: 1 film, 2 kostüm tasarımı ödülü
2010 Kişisel Oscar Listem: #15 (7.5/10)
Diğer yazıları Burak Hazine

Akademi’ye 276 Yeni Üye

Her yıl genişlese de tam üye sayısını halka hiçbir zaman açıklamayan, Oscar...
Devamı

1 Comment

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir