Les Contes de la Nuit (2011) Gece Masalları

Berlin Film Festivali’nde gösterilen ilk üç boyutlu animasyon olma özelliğini taşıyan Les Contes De La Nuit, Fransız animasyon efsanesi diye kabul gören Michel Ocelot’nun 1992’de yönettiği aynı isimli kısa metraj filmin yeniden çevrimi. Geçtiğimiz senelerde Oscar’a da aday olan Princes and Princesses gibi altı peri masalından oluşan Les Contes De La Nuit, festivalin en iddialı filmlerinden biri gibi geldi bana –en azından en iddialı animasyon filmi diyebiliriz.

Üçüncü boyutu, kendi çizgisinde ustalıkla kullanan Les Contes De La Nuit, karakterler siyah beyaz olsa dahi geri plandaki renk ve dokuları göze gözükebilecek en çekici şekilde sunuyor. Yaratıcı bir başlangıç ardından her bir masalımızın öncesinde üç arkadaşın eski bir sinema salonunda geceleri bir araya gelip bizi eğlendireceğini anlıyoruz. Bu üç arkadaş, kendi hayal ürünlerini senaryolaştırıp gerekli kostümleri de oldukça özgün bir şekilde oluşturduktan sonra hem kendilerini eğlendiriyor, hem de bizi mutlu ediyorlar.

İlk masalımız olan Kurtadam’da, küçüklüğümüzde çok kez tanık olduğumuz kıskanç abla ve saf, küçük kız kardeş ikilisinin kısa bir öyküsünü izliyoruz. Seksen dakikalık filme dağılan altı masaldan ötürü yaklaşık on dakika süren bu küçük masal, diğer masallarda da olduğu gibi sebep sonuç ilişkisi kuramadığımız, kurmamıza gerek de olmayan, seyirciyi düşünmeye itmeyen –böyle bir amacı da olmayan, oldukça basit bir senaryoya sahip. Ama zaten Ocelot’nun önceki animasyon filmlerini izleyen, yahut karşısında bir Hollywood animasyonu olmadığı bilen herkes bu peri masallarını izlerken olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi aramaktansa perspektifsiz bir görsel şölenin tadını çıkarmayı tercih edecektir. Üstelik izleyicinin çocukluğuna hitap eden masallara hayır deme ihtimalini neredeyse sıfıra yakın bulmaktayım.

İkinci masal olan Ti Jean ve Tanınmayan Güzel, izlediğimiz altı kısa peri masalı arasında en “peri” özelliklerine sahip masal diyebiliriz (belki sonuncu ile kapışır). Tam da benim çocukluğumun büyük bir kısmında okumaya bayıldığım “kralın kızı için geçilmesi gereken üç test” temasını işleyen Ti Jean ve Tanınmayan Güzel, eğlenceli karakter Ti Jean’ın bir mağarada fazla derinlere inip kendini ölüler diyarında bulmasıyla başlıyor. Önce kendi kafasını kullanarak üç testi geçse de ardından yeni bir üçlü test ile karşılaşan Ti Jean’ın vurdumduymaz bir genç olması da yine eski masallarda kendine yer edinmiş bir tipleme olarak karşımıza çıkıyor.

Üçüncü masalımız Altın Şehrin Seçilmişi’nde ise koyun sürüsü diye tabir edebileceğimiz, cehaletle yıkanmış toplumlara (hiç de yabancı gelmedi, değil mi?) gönderme yapan Ocelot, sonraki masalı Tamtam Çocuk’ta hem masaldaki karakterleri hem de seyircileri birazcık yerlerinden oynatmayı başarıyor.

Beşinci masal Hiç Yalan Söylemeyen Çocuk ismini taşıyor ve dürüstlük üzerine, kötülüğün dahi o kadar da kötü olamadığı ve olamayacağını anlatsa da gidişatındaki bir takım olaylar dolayısıyla bizleri üzen tek masal oluyor. Son masalımız ise en az ikinci masal kadar görsel anlamda başarılı, renklerin etkileyici şekilde kullanıldığı Geyik Kız ve Mimarın Oğlu. Masalın sonunda, altı masalda da asıl erkek ve asıl kızı oynayan karakterlerimiz birbirlerini öpebiliyor ve film mutlu bir şekilde sona eriyor. Kasting geçerken son masaldan iki karakter ise seyirciye aşkın masumiyeti ve sadakat hakkında basit ama filmin doğasına uygun küçük bir ders veriyor.

Avrupa animasyon sinemasına alışan seyircilerin sıkılmadan takip edeceği, animasyon dünyası Pixar ve benzerlerinin ders veren ve son teknoloji kullanılarak yapılan filmlerinden ibaret olanlar için ise oldukça farklı bir deneyim olacak olan Les Contes De La Nuit’nin 31. İstanbul Film Festivali’nde izlediğim en güzel filmlerden olacağını düşünüyorum. Ben çok zevk aldım, umuyorum izleyen herkes benim gibi düşünüyordur.

Diğer yazıları Burak Hazine

J.R.R. Tolkien’in Hayatı Sinemaya Uyarlanıyor!

Yüzüklerin Efendisi ve Hobbit üçlemelerinin arkasında olan şanslı stüdyo Warners Bros’tu fakat...
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir