John Waters & Divine Dosyası

Farklı Duyular

Waters ve Divine’ın bahsedeceğim son filmi ise en az kendisi kadar polyester olan Polyester. Pink Flamingos ve Female Trouble’da bizi kendine hayran bırakan Edith Massey’nin bir kez daha dahil olduğu bu film, Waters’ın Divine ile olan kariyerinde en anlaşılabilir hikayeye sahip diyebiliriz. Kocası porno filmlerin oynatıldığı bir sinema sahibi, oğlu kadınların ayak kemiklerini kırmaya bayılan bir ayak fetişisti ve kızı dans etmeye bayılan bir erkek düşkünü olan banliyö kadını Francine Fishpaw’un acı dolu öyküsüne tanık oluyoruz bu filmde. Koku duyusu ileri derecede gelişmiş bir kadın olan Francine, aynı zamanda alkolik. Kocası, sekreteriyle onu aldatıyor; kızı ise hiç sevmediği bir çocuktan hamile kalıyor ve oğlu hapsi boyluyor. Böylelikle ailesi darmadağın olan Francine’in yanında bir tek sonradan görme, eski hizmetçi arkadaşı Cuddles (Edith Massey) kalıyor. Ona her konuda yardımcı olan bir kadın bu Cuddles. Birkaç kez yolda karşılaştığı Todd Tomorrow (Tab Hunter) ile aşk yaşamaya başlayan Francine’in oğlu hapisten çıkıp normale dönüyor, kızı ise makrame yaparak huzura eriyor (ki filmin herhalde seyirciye sunduğu en komik şeydir bu). Fakat daha sonra Todd’un, Francine’in çatlak annesi La Rue ile bir ilişkisi olduğu ortaya çıkıyor.

polyester.dvd_.cov_-e1342971149518Senaryosu ve diyalogları bakımından Waters’ın tarzıyla birebir uyuştuğunu düşünmesem de Divine ve Edith Massey’nin olmaması durumunda dahi bu filmin o yönetmene ait olduğunu anlamak zor olmaz. Zira her şey yine absürt, kara komedinin sınırları yine zorlanıyor. Fakat ne Pink Flamingos’taki ne de Female Trouble’daki müstehcenlikten eser yok Polyester’da. Daha çok bir aile komedyası ile trajedisi arasında kalan bu film, yine de Waters’ın gündelik hayata yaptığı basit göndermeler içeriyor.

Filmin en özel yanı, ilk dakikalarında bir bilim adamı tarafından anlatılıyor. Sinema tarihinde ilk kez, görme ve duyma duyularının yanında koklama duyusu da bir filme dahil edilmiş. Waters’ın geleceğe göz kırpması niteliğindeki bu olay, seyircilere sinema salonunda (ve daha sonra DVD kutularının içinde) birer odorama kartı dağıtılması sayesinde oluyor. Film esnasında, öykünün o anki anlatımıyla alakalı olarak ekranın sağ alt köşesinde bir numara beliriyor ve seyirci, o numaraya ait kısmı kağıtta kazıyarak kokluyor. Böylece filme yalnızca görerek ve duyarak değil, aynı zamanda koklayarak da dahil oluyor. Belki basit bir metot gibi gözükebilir fakat 80’lerin başından bahsediyoruz ve şimdi dahi sinema seyircisi, üçüncü bir duyu kullanmadan filmleri izlemeye devam ediyor. Bu da Waters’ın kıvrak zekasını yalnızca senaryolarıyla sınırlı tutmadığını gösteriyor.

Sinemaya bakış açınıza göre John Waters’ın filmleri size saçma gelebilir. Aslında usta yönetmen ve senaristin yapmak istediği bir bakıma da buydu diye düşünmekteyim. Yedinci sanatı bir eğlence aracı olarak görmesi ve onu çok farklı bir boyuta taşıması sebebiyle sinema tarihine ismini altın harflerle yazdıran Waters, kara komedi ve absürt komedinin ilahı olarak anılıyor. Ahlak bekçiliği üzerinden ilerleyen bir toplum baskısı ve bu baskının yarattığı yüzeysel sinemaya çok farklı bir yönden bakarak, insanların ahlak anlayışlarıyla çok güzel dalga geçiyor. Filmlerini anlamak ve yorumlamak güç olabilir ama bu güçlük, onun filmlerine derin anlamlar yüklemesinden kaynaklanmıyor zira kendisinin hiçbir zaman öyle bir kaygısı olmadığını yönetmen, verdiği demeçlerle bugüne kadar pek çok kez belirtmiş durumda. Waters’ın filmlerini izlerken mideniz bulanabilir, önceden ayıla bayıla yediğiniz şeyleri bir daha ağzınıza sürmeyebilirsiniz fakat sinemadan farklı bir tat almak için onun filmlerini mutlaka izlemelisiniz. Filmleri fazlasıyla saçma, evet ama saçma olması onu hem sektörün hem de seyircilerin baş tacı etmesi için bir engel teşkil etmiyor.

Bu yazı daha önce sinemakulubu.com’da yayınlanmıştır.

Diğer yazıları Burak Hazine

The Descendants (2011) Senden Bana Kalan

Milenyumun öne çıkan Hollywood sinemacılarından Alexander Payne, 1999 yılında çektiği Election’da bir...
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir