Consuming Spirits (2012) Ruhları Tüketmek

Yapımı 10 yıldan uzun süren Ruhları Tüketmek (Consuming Spirits), sanat aşkıyla yanıp tutuştuğu her halinden belli olan Christopher Sullivan imzası taşıyor. !f İstanbul 2013’te ülkemiz seyircisiyle buluşan ve animasyon tekniklerinden pek çoğunun kullanıldığı film birbirleriyle pek alakası yokmuş gibi gözüken kişilerin geçmişlerine indikçe ortaya çıkan bağları modernizmin çerçevesinde perdeye yansıtıyor. Siyah beyaz çizimler, yalnızca karalamalar, stop motion, perspektif katılmış iki boyutlu gösteriler gibi oldukça geniş bir yelpazede animasyon keyfi veren filmin yönetmeni el üstünde tutulması gereken sanat eserini ne yazık ki her yaştan ve zevkten izleyiciye hitap etmesi için yapmamış. Fakat bunu filmin bir handikapı olarak değerlendirmekten şiddetle kaçınmak lazım zira böyle bir kaygıyla ortaya koyulup da beklentileri karşılamama gibi bir durumdan söz edemiyoruz. İlla bir olumsuzluktan bahsedeceksek de bunun filmin gereğinden uzun süresi olduğunu söyleyebiliriz.

Toplamda beş bölüme yayılmış Ruhları Tüketmek’te aynı gazetede çalışan insanların iç dünyalarına, karanlık geçmişlerine ve çok çeşitli duygulanımlarla yoğrulmuş basit ve tekdüze yaşantılarına iniyoruz. Hatırı sayılır bir şekilde genişçe işlenen karakterleri yeterince tanıtmayı başaran yönetmen, daha sonra geçmişin gölgesinde kaybolan mevzuları da bir örümcek ağı misali birleştirerek bu alakasız yaşantıları tek bir düzlemde bir araya getiriyor. Her bir bölümde, belli bir sıra izlemeksizin karakterlerin anlatımıyla onların bireysel ve genel anlamda da toplumsal meselelerine getirilen eleştiriler, başlarda seyirciyi az da olsa eğlendirme kaygısı taşırken zamanla düşülen duygusal boşluğu doldurma ve karakterleri içselleştirip kendi iç dünyalarında kaybolma atmosferine kadar bürünüyor.

Gotik bir evren yaratmaktansa daha kendine has; romantizm, sembolizm, sürrealizm, modernizm ve hatta postmodernizmin nimetlerinden faydalanan yönetmen Sullivan, olabildiğine doldurduğu bu küçük dünyasında çeşitli küçük mesajları da etrafa serpiştirmekten kaçınmamış. Özellikle mezarlık sahnesinde karşımıza çıkan ve üstünde “Modern Sanat 17.. – 1998” yazılı mezar taşı dikkatimi çekti. Bir yandan yönetmenin bu filme 1999 yılında başlamış olmasıyla kendi sanat evreninde bir devrime gittiği ihtimalini düşünürken öte yandan tek bir akıma kapılmayıp sanatın pek çok dönemsel damarından beslendiği olasılığını kanıtlar nitelikte bir ayrıntı vermeye çalıştığına ikna oldum.

Diğer yazıları Burak Hazine

Frozen Fragmanı

Yönetmen: Chris Buck, Jennifer Lee Seslendirenler: Kristen Bell, Josh Gad, Idina Menzel Vizyon Tarihi:...
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir