Michael Kohlhaas (2013) Adalet İçin

Filmekimi’nin her zaman olduğu gibi Cannes’da yarışan iddialı yapımları seçkisine eklemesinin yansımalarından biri olan Adalet İçin, Alman edebiyatının en önemli yazarlarından kabul edilen Heinrich von Kleist’ın aynı adlı (Michael Kohlhaas) romanından sinemaya uyarlanmış bir Arnaud des Pallières filmi. Klasikler arasında yer edinmiş bir Ortaçağ romanının uzun süredir beklenen yeni filminin başrolünde ise iki sene önce Jagten filmindeki performansı ile Cannes’da en iyi erkek oyuncu ödülüne layık görülen ve şimdilerde televizyon dizisi Hannibal’da başrol oynayan Mads Mikkelsen yer alıyor.

Adalet İçin, kendisine yapılan haksızlığa karşı duran bir at tüccarının öyküsünü anlatıyor. Baş karakter Kohlhaas bir gün seyahat ederken bir araziden geçebilmek için arsa sahibi barona iki atını ve bir uşağını rehin bırakır. Daha sonra geldiğinde uşağını ve atlarını kanlar içinde bulduktan sonra hakkını savunmak için mahkemeye başvurur. Baronun tanıdıkları sayesinde başvurusu reddedilen Kohlhaas, işin içine canından çok sevdiği karısı ve çocukları da girince adaletin yerini bulması için başka yollara başvurmayı seçer. Adamlarını toplayarak feodal rejim için bir tehdit teşkil eden tüccar, karşısına çıkan engelleri birer birer geçmeye çalışırken bazı değerlerinden de taviz vermek zorunda kalacaktır.

680x4782

16. yüzyıl Avrupa’sında geçen Adalet İçin, başlarda von Kleist’ın romanındaki yalınlığı yakalamakta zorlansa da çok geçmeden seyirciyi hikayesinin derinlerine davet ediyor. Hem kitabın hem de geçtiği dönemin atmosferine uygun olarak ağır bir tempoyla ilerleyen film, çizgisini bozmaksızın iki saat süren bir dönem draması olması bir yana, edebi bir eserin hakkıyla resmedildiği hissini veren bir sanat eseri kıvamını da yakalamayı rahatlıkla başarıyor. Kohlhaas’a hayat veren Mads Mikkelsen, usta oyunculuğunu filmin ilk yarısında göstermese de özellikle finale yaklaşmaya başladığımızda yeteneklerini fazlasıyla hissettiriyor.

Filmde dikkati çeken şeylerden biri de yönetmen des Pallières’in Adalet İçin’i çekerken ilham aldığı eserler. Tarkovsky’nin unutulmaz başyapıtı Andrey Rublev ve Kurosawa ile Japon sinemasının en iyisi kabul edilen Shichinin no samurai’nin havasını filmine yedirmek isteyen sinemacı, bunu yaparken yalnızca işin görüntü kısmıyla yetinebiliyor. Rublev ve Samurai’deki hikaye anlatıcılığı ve öykü yoğunluğunun yakalanmadığı bir film olan Adalet İçin, bunların aksine kamera ve müzik kullanımı ile söz konusu eserleri anımsatan çağdaş bir saygı göstergesi gibi. Her ne kadar bir biyografik eser olmasa da özellikle Rublev’deki biyografi esintilerinin benzerini de Adalet İçin’de hissedebilmek mümkün.

Başından sonuna doğru ilerlerken seyirciyi neredeyse her yönüyle bir yükselişe tanıklık ettiren Adalet İçin, bilindik Ortaçağ hikayelerinden farklı olmasa da işlenişi itibariyle edebiyat sevenlerle sinemaseverleri buluşturma işlevini gayet güzel görebilecek bir uyarlama. Bu bağlamda geçtiğimiz sene Uğultulu Tepeler’in layığıyla yaptığı görevi devralıyor diyebiliriz. Filmekimi seçkisinin yanında daha çok İstanbul Film Festivali havası yakalasa da sinemanın belli dallanmalarına yönelen donanımlı seyirci profili için özenle işlenmiş fakat sebebi bilinmez bir biçimde unutulmaya mahkum bir eser. Bu sebeple Cannes’da havada kalmış eleştiriler almasına pek şaşmamalı.

Diğer yazıları Burak Hazine

15 Years and One Day Fragmanı

Yönetmen: Gracia Querejeta Oyuncular: Jesús Castejón, Boris Cucalón, Bernat Grau Vizyon Tarihi: Belirsiz
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir