Hobbit: Smaug’un Çorak Toprakları (The Hobbit: Desolation of Smaug)

Peter Jackson’ın Yüzüklerin Efendisi üçlemesinin ardından başta Orta Dünya mitolojisi hayranları olmak üzere oldukça kalabalık bir kesim, şimdilerde hayatı beyazperdeye uyarlanmaya hazırlanan J.R.R. Tolkien’in çocukları için yazdığı masal kitabı Hobbit’in sinema perdesinde nasıl gözükeceğini merak ediyordu. Kralın Dönüşü’nden 10 sene sonra karşımıza çıkan ilk Hobbit filmi Beklenmedik Bir Yolculuk, muhtemelen yapım şirketi ve Jackson’ın maddi kaygıları yüzünden kitabı üç ayrı filmde işleme politikasına kurban giderek büyük bir kesimi memnun etmeyi başaramamıştı. Efektler, yapım tasarımları, yaratılan dünya güllük gülistanlık gözükse de üç saatlik bir maceranın seyirciyi sıktığı reddedilemez bir gerçekti. Aradan geçen bir senenin ardından beklenen gün geldi ve serinin ikinci filmi Smaug’un Çorak Toprakları seyirci karşısına çıktı. İlk filme göre daha kısa tutulan Smaug’un Çorak Toprakları, aksiyonu bol, yan karakterlere daha fazla vakit ayrılan hızlı bir film. En önemli eksikliği ise tek başına bir hikaye anlatma çabasına girmektense birinci ve üçüncü filmler arasında bir geçişi temsil ettiğini fazlasıyla belli ediyor oluşu.

Beklenmedik Bir Yolculuk’un senarist ekibinin elinden çıkan bu devam filminde kahramanlarımız Cüceler, Bilbo ve Gandalf, Erebor’a doğru yaptıkları yolculuğa kesintisiz devam ediyor. Yönetmen Peter Jackson’ın hızlı bir cameo’suyla açılan filmde Gandalf ve Thorin Meşekalkan’ın tanışmasına göz atarak yaptığımız giriş sekansının ardından maceranın ilk filmde bırakılan kısmına geçiyoruz. Thorin, Cüceler ve Bilbo, ejderha Smaug’un seneler önce ele geçirdiği krallıklarını almak için önce deri değiştiren Beorn’la, sonra ise Kuyutorman Elfleri Thranduil, Legolas, Tauriel ve göl kıyısında yaşayan Bard ile karşılaşıyor.

THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG

İlk filmin seyirci için bir hayli sıkıcı olan bir saatlik hazırlık bölümünün aldığı olumsuz eleştirilerden ders çıkaran Peter Jackson, serinin ikinci filminde hikayeye kaldığı yerden devam ederken duraksamalara izin vermiyor. Hızlı bir açılışın ardından soluksuz devam eden öykü kurgusu, dramatik ögelere pek fazla izin vermezken Yüzüklerin Efendisi’ndeki ciddiyetin bir kenara koyulduğu Beklenmedik Bir Yolculuk’un izinden giderek mizahi unsurlara ağırlık veriyor. Uyarlandığı kitaptan ayrılarak kurgusal detayları bolca barındıran ilk filmde olduğu gibi Smaug’un Çorak Toprakları da masal okuyucularının ilk kez karşılaşacağı karakterler ve olaylar barındırıyor. Evangeline Lily’nin hayat verdiği Tauriel ise bu yeniliklerin başında geliyor. İlk filmdeki erkek dominansını Galadriel karakteri ile kapatan yönetmen, bu film için senarist ekibin hayal gücünden yararlanılarak oluşturulan bir başka Elf kadınından faydalanıyor. Kuyutorman prensi Legolas ile birlikte maceracı ekibe yardım eden Tauriel, aynı zamanda filmin romantizm içeren bölümlerinin de başrol oyuncusu. Öte yandan Gandalf’ın, Radagast tarafından ilk filmde haberi yayılan Ölüm Büyücüsü ile karşılaşması da yeniden kurgulanan bölümlerden. Bu sekanslarda Sauron karakterinin Yüzüklerin Efendisi üçlemesindeki imgesi dev gözle kurulan bağlantı ise Smaug’un Çorak Toprakları’nı seyrederken senarist ekibe duyacağınız hayranlığı şekillendirecek kilit element diyebiliriz. Aynı şekilde fragmanlarda da sıkça yer verilen fıçılar içinde Kuyutorman’dan kaçma sahnesi de sezonun en iddialı aksiyon sahneleri listesi yapılması durumunda zirveye oynayabilecek cinsten. Söz konusu bölümün ilk filmdeki dağ goblinleriyle yaşanan kovalamaca kadar uzun olmasına rağmen ona kıyasla daha çekici ve seyirciyi nefes aldığını unutturacak kadar olağanüstü olduğunu eklemeden geçmeyelim.

THE la_ca_0104_hobbit

Üzerinde durulması gereken en önemli nokta ise hiç şüphesiz filme ismini veren ejderha Smaug’un ta kendisi. İkinci Hobbit deneyimi sona erdiğinde seyircinin zihninde yer edinecek fikirler silsilesinin zirvesinde yer alacağına inandığım gibi Peter Jackson’ın bu Orta Dünya eseri, aslında bütün olarak Smaug’un filmi. Benedict Cumberbatch’in sesi ve mimikleriyle hayat bulan dev ejderha, yaklaşık üç saat süren filmin son 1/3’lük kısmına tek başına hükmediyor. Paha biçilmez mücevherlerin içinde yaşayan ve onlara karşı konulmaz bir tutkuyla adeta aşık olan Smaug’un filmin iskeletini oluşturmasının en büyük sebebi ise yazının başlarında belirttiğim gibi yönetmenin bu filmi tek başına bir hikaye olarak değerlendirmekten ziyade bir ara film kıvamında işlemiş olması. Tek başında ayakta duramayacak bir filmi Smaug gibi görkemli bir karakterin tekeline vermek ne kadar doğrudur bilinmez ama Jackson’ın karakterler konusunda yaptığı iyi bir şey varsa o da hikayede etkin tipleme sayısını arttırmasına rağmen her birini seyirciye yeterince kavratabilmek için gerekli malzemeyi olabilecek en anlaşılır yoldan veriyor oluşudur. Şahsen başta Tauriel olmak üzere Jackson’ın bu filmdeki oyuncu yönetimine karşı duyduğum endişeler boşa çıktı. İlk filmdeki noksanlıklardan dersini çıkaran yönetmen, bununla yetinmeyip olay ve zaman kurgusu konusunda da daha kendinden emin ve profesyonel tercihler yaptığını seyirciye hissettiriyor.

hobbit_the_desolation_of_smaug_ver15_xlgSonuç olarak Hobbit üçlemesinin ikinci filmi Smaug’un Çorak Toprakları, ilk filme göre masalsı havasından kurtulup daha ciddi, aksiyon dozu daha yüksek ve seyircisini tatmin etme konusunda daha iddialı bir yapım. Teknik açıdan da habercisinin önüne çıkan filmin eksikliği hissedilen en önemli yanlarından biri müzikleri. Ne de olsa sinema seyircisi için Orta Dünya efsanesinin olmazsa olmazı elementlerinden biri Howard Shore’un tüyler ürpertici güzellikteki besteleriydi. Bakalım Peter Jackson serinin son filmi Gittim ve Döndüm’de (There and Back Again) de hatalarının farkına varıp hayranlarının karşısına usta işi bir fantastik eserle çıkmayı başarabilecek mi? Bu sorunun cevabını almak için bir sene daha beklememiz gerekiyor. Unutmadan ekleyelim, senarist ekibin üçüncü Hobbit filminin son (yaklaşık) yirmi dakikasını bu üçlemeyi Yüzüklerin Efendisi üçlemesi ile bağlamak için ayırdığı haberi açıklandı. Legolas karakterine hayat veren Orlando Bloom’un açıklaması ise bu bağlantının kendi karakteri vesilesiyle yapılacağı yönünde.

Hobbit: Smaug’un Çorak Toprakları filminin ayrıntılı yapım notları ve rakamlarla ikinci Hobbit filmi istatistiklerini görmek için tıklayın.

Diğer yazıları Burak Hazine

Zerre (2012)

Ebeveynlerinin mesleğinden ötürü çocukluğundan beri Türkiye’nin pek çok köşesini gezmiş biri Erdem...
Devamı

4 Comments

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir