Avrupa Sineması 3-La-grande-bellezza

Published on Şubat 5th, 2014 | by Burak Hazine

La grande bellezza (Muhteşem Güzellik)

Share Button

Seyahat etmek yararlıdır, hayal gücünü geliştirir.
Geriye kalan her şey hüsran ve angaryadır.
Yolculuğumuz tümüyle hayalîdir. Gücünü buradan almaktadır.
Yaşamdan ölüme yol alır.
İnsanlar, hayvanlar, şehirler, olaylar birer hayal ürünüdür.
Bu bir romandır, yalnızca kurgusal bir hikâyedir.
Littré öyle söylüyor ve o hiç yanılmaz. Ayrıca o kadarını herkes yapabilir.
Siz sadece gözlerinizi kapayın. O, yaşamın diğer tarafındadır.
Louis-Ferdinand Céline
“Gecenin Sonuna Yolculuk”

Paolo-Sorrentino-The great-beauty-review-cannes-2013-cover

Yukarıdaki cümlelerle açılıyor Paolo Sorrentino’nun son filmi Muhteşem Güzellik -yüzyılın yüz kitabı listesinin tepelerinde yer alan Gecenin Sonuna Yolculuk’un açılışıyla birebir aynı olarak. Sorrentino, büyük ses getiren filminde 65′inci yaşını kutlayan bir yazarın yolculuğuna odaklanıyor. Film, sonraları bir İtalya güzellemesi olduğuna kanaat getirilmesine uygun olarak kameraların havada süzülen dansının tarihi Roma yapılarının aralarında dolaşmasıyla başlıyor. Bir turist kafilesi, güzellikleri şaşkınlıkla incelerken aralarından biri gördüğü manzara karşısında yere yığılıyor. Celine’in yaşamdan ölüme yolculuk tasvirine uyarlanan sahnenin hemen ardından Jep’le tanışıyoruz. Seneler önce yazdığı bir kitapla yoktan var olarak büyük ün kazanan bu adam, çalıştığı dergide röportaj yaparak hayatına devam ediyor. Doğum gününde yaşadıkları ve sonrasında geçmişe dair öğrendiği çarpıcı bir gerçek, onu artık eski yaşantısından koparıp Celine’in deyişiyle gecenin sonuna doğru yaptığı yolculuğa doğru sürüklüyor.

Her ne kadar filmin ismi Muhteşem Güzellik olsa da, yönetmen koltuğunda oturmasının yanında senaryoyu da kaleme alan Sorrentino’nun Celine’in eserinden ne kadar etkilendiği fark ediliyor. Jep’in kendini ve geçmişini keşfetme yolculuğu, onların gerçekliğiyle yüzleşme denemeleri, çevresindekileri aydınlatma ve onlarla aralarında olan örtüleri kaldırması odaklarında ilerleyen Muhteşem Güzellik’te Sorrentino, karakterinin hesaplaşmaları ve arayışlarında seyirci ile arasına mesafe koyarak işini yapmayı tercih ediyor. Zıtlıklar içinde güzellik arayan yönetmen, hem karakter hem de seyirci için soru işaretleriyle dolu hikayesini kurgularken yolculuk temasından faydalanarak bir durum öyküsü oluşturuyor. Alışılmışın dışında seyreden film, söz konusu işlenişi ve anlatımı itibariyle yakın dönemin etkileyici yapımlarından Holy Motors’u andırıyor. Leos Carax imzası taşıyan Holy Motors’ta, yönetmen kendi yolculuğunu ortada kalmış ve kukla olmuş bir karakterden faydalanarak seyircinin karşısına çıkmışken Muhteşem Güzellik, benzer bir şiirsellikle kavrulmuş işlenişinin yanında kalan yaşamını tamamlarken geçmişi ve şimdiyi araştıran karakteri vasıtasıyla yolculuğa devam ediyor. Holy Motors’ta Oscar’ın bir günlük yolculuğunda ona eşlik eden ve arayışını dolduran Celine’in görevini Muhteşem Güzellik’te Jep için Ramona üstleniyor. Oscar da Jep de gecenin sonuna doğru yaptıkları yolculukta aradıkları güzellik yaşamlarının bir bölümünde orada olduğu halde ona ulaşamamalarının düşünceleri ve merakıyla yoğruluyor.

Sorrentino, seyirciye anlattığı durum öyküsünde Jep’in aradığı güzelliğin yolculuğun kendisinde saklı olduğu sinyallerini bolca veriyor. İlk dakikalardan sona dek Roma’nın ürpertici derecede güzel atmosferini soluyan karakterine hayali ve gerçeği öğretiyor. Bunun için hem kamerasını oynatmaktan çekinmiyor hem de yan karakterlere önemli roller veriyor. Yolculuk dışındaki her şeyi angarya ve hüsran olarak tanımlayan Celine’e, entelektüel toplum eleştirisi ve arayış dışındaki eylemlerin gereksizliği ve zevksizliği ile yanıt veriyor. Toni Servillo, göz kamaştırıcı performansı ile tüm filmi kamera önünde sırtında taşıyan iki karakterden biri olarak yönetmenin bu amacına hizmet eden aracısı oluyor. Diğer karakter olan Roma şehrinin kendisi ise Jep’in yolculuğunu yaptığı ve muhteşem güzelliğin ta kendisi olan evrenin temelini oluşturarak yapbozu tamamlıyor.

la-grande-bellezza-paolo-sorrentino-03

İtalya’nın 86. Akademi Ödülleri için Oscar adayı olan Muhteşem Güzellik, Avrupa Film Ödülleri’nde en iyi film ve yönetmen dahil dört önemli ödülü kucakladıktan sonra çok geniş bir kitle için farkındalık yarattı. Olay öykülerinin alışılagelen örgülerinden kurtularak kaygıdan uzak, karakterinin arayış çizgisi üzerinden şiirsel bir sanat eseri verme kaygısıyla yola çıkan Sorrentino’nun amacına ulaştığını söylemek fazlasıyla mümkün. Kuşkunun, hesaplaşmanın ve güzelliği aramanın; gerçeğe ulaşmaya çalışmanın filmi olan Muhteşem Güzellik için 2013′ün Holy Motors’u demek kafalardaki soruları özetle yanıtlamak için en iyi tasvir olacaktır.

La grande bellezza (Muhteşem Güzellik) Burak Hazine
Senaryo
Teknik
Oyunculuklar
Yönetmen

Sonuç:

4.7


Kullanıcı Oyları: 3.7 (9 oy)


Yazar Hakkında

İstanbul’da doğdu. Liseyi bitirdikten sonra öğrenimini sinema üzerinde devam ettirmek istediyse de Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde, oldukça uzun sürecek bir tıp eğitimi maratonuna başladı. Biletsiz.com ve Sinema Kulübü‘nde yazdı. 2 sene süren Blogger macerasını sonlandırarak Sinematopya'yı kurdu. Şimdilerde ise junior bir hekim. Bir yandan mesleğini icra edip bir yandan da sinema konusunda kendini geliştirmeyi hedefliyor. E-posta: info@sinematopya.com



2 Responses to La grande bellezza (Muhteşem Güzellik)

  1. berat says:

    kesinlkle bu senenin en iyilerinden. nedense biraz türkiyeye uyarlayarak hissettim filmi. mesela aslında hiç bir olayı olmayan GüneriCivaoğlunun sürekli partilerde dolaşması ve yaşantısı. Sadece JEP’in sivri dili buralarda rastlanılmayacak düzeyde sert. Ve zaten filmi biraz da bu ert, alaycı ve eleştiren dil güzelleşiriyor.

    bence dikkat ederek izlenildiğinde değeri artacak bir film. Üstelik eğlenceli de.

  2. Burkay says:

    Estetik harikası olarak nitelendirebileceğimiz ve oldukça aşina olduğumuz bir anlatıma ve zaman akışına sahip La Grande Bellezza’yı, tümüyle sürreel, tutarsız, dağınık ve kendini fazla önemseyen Holy Motors’la karşılaştırmak bence çok doğru bir yaklaşım değil…Bu sene 100 vermeye değer bulduğum tek film olduğu için sonuna kadar savunabilirim:)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *

Back to Top ↑