Oscar

Published on Mart 2nd, 2014 | by Burak Hazine

5 Olası Oscar Sürprizi

Share Button

Akademi üyelerinin üşengeçliklerinden midir bilinmez, son yıllarda Oscar ödüllerinin kazananlarının ödül sezonu boyunca gerek eleştirmenler gerekse meslek birlikleri tarafından şekillendirilmeye fazlasıyla açık olduğunu görüyoruz. 2013 yılının en iyilerini belirleyecek 2014 Oscar Ödülleri için de benzer bir durum söz konusu; öyle ki ödülleri kimlerin alacağını neredeyse tam liste halinde söylemek mümkün -o yüzden de bu sene alengirli bir tahmin yazısı yayınlamaktan kaçındım zira herkesin bildiğini kendi kişisel uzmanlığınmış gibi göstermek fazlasıyla ucuz.

Bunun yanında Akademi, her sene bir şekilde ne yapıp edip en az bir kategoride herkesi şaşırtmayı başarıyor lakin o kategorinin hangisi olacağına dair hiçbir fikrimiz olmuyor. Akademi, bu sürprizleri için biraz olsun şüphede kaldığımız kategorileri seçmekten de kaçınıyor. Örneğin geçtiğimiz sene ses kurgusu ödülünde oylarda eşitlik sağlanmıştı, önceki sene banko gözüken görüntü yönetimi ödülü farklı bir isme gitmişti, The Girl With The Dragon Tattoo’nun editörleri iki sene üst üste Oscar kazanmıştı vs. Bu senenin aday listesine baktığımızda da “şaşırt bizi Akademi” diyebileceğimiz bölümler var esasında. Elbette bunlar önceki senelerde seyrettiğimiz şaşkınlıklardan yola çıkılarak ortaya konmuş önermelerden ibaret; yani bir tahmin niteliği taşımıyorlar. Beş tanesine bakalım, gerisi sizin hayal gücünüze kalsın.

En İyi Kurgu

Bildiğiniz üzere Akademi üyelerinin montajdan anladığı şey ya gerilimi ve aksiyonu bol filmlerin seyir zevkini canlı tutan teknik bir detay ya da en iyi film Oscar’ına kullandıkları oydan yola çıkarak havaya üfledikleri bir kategori. 85 yılın tamamına bakarak bir çıkarımda bulunmak zor olsa da son birkaç on yıldaki tercihler göz önünde bulundurulduğunda bunun doğruluğunu söylemek mümkün. Herkese göre teknik kategorileri silip süpürecek olan Gravity de en iyi kurgu Oscar’ının en güçlü favorisi lakin Amerikan Sinema Editörleri topluluğunun bu ödülü Captain Phillips’e verdiğini biliyor muyduk? Belki bazılarınız biliyordur, bilmeyenleriniz de öğrenmiş oldu. Bu kategorinin banko olmama sebeplerinden biri buyken diğeri de en iyi film Oscar’ının frontrunner’ı ile örtüşmemesi. Ses kurgusu kategorisinde Captain Phillips’in şansının daha az olduğu düşünüldüğünde, 12 Years a Slave’in bir oy bölünmesi görevi üstlenebileceği hesaba katıldığında; bunların yanına ilk cümledeki detayları da eklediğimizde ödülün Captain Phillips’e gitmesi durumunda hiç şaşırmayın derim. Gravity’nin kurgusuna gelince, pek de bir özelliği olduğunu söyleyemeyiz açıkçası.

captain-phillips-movie

En İyi Yapım Tasarımı

İsmi önceleri en iyi sanat yönetimi olan, sonra çeşitli spekülasyonlara kurban gidip isim değişikliğine maruz kalan yapım tasarımı kategorisi aslında Akademi’nin günah çıkarma kategorilerinden biri. Bu kategorideki adaylardan biri en iyi film kategorisine de adaysa kafalarda soru işaretleri dolaşmaya başlamalı demektir. Geçen seneyi hatırlayın, Lincoln’ın kazandığı iki Oscar’dan biri yapım tasarımıydı fakat film adaylıklar bazında başı çekiyordu. Üstelik rakiplerin dördü de Lincoln’dan daha güçlüydü: Life of Pi, The Hobbit, Les Miserables, Anna Karenina. Ödülün son ikisinden birine gideceği tahmin edilirken zarftan Lincoln’ın çıkması gecenin en büyük sürprizlerinden biriydi hiç şüphesiz. Akademi Spielberg’e üçüncü yönetmen Oscar’ını vermekten kaçındı belki ama filmi tek ödülle evine gönderme taraftarı da değildi belli ki. Bu sene de The Great Gatsby’nin ismi geçiyor altın heykelcik için. Hemen ardından onu zorlayacak aday olarak Gravity’yi dillendiriyorlar. Lakin beş adaydan dördünün en iyi film kategorisinde yer aldığını, haliyle herhangi birinin bu ödüle yakınlığının bir diğerinden daha fazla olmadığını söylemek gerekir. Misal American Hustle yardımcı kadın oyuncu ve senaryo ödüllerini almazsa yapım tasarımıyla günü kurtarabilir mi? Ya da senaryo ödülünü David O. Russell’a veren Akademi, özgün müzikte de tercihini başkasından yana kullanıp Her’ün sade ve şık tasarımlarını ödüllendirir mi? Gecenin sürprize en açık kategorilerinden biri.

her-joaquin-phoenix-31

En İyi Makyaj & Saç

Üçüncü riskli kategorimiz esasında daha aday adayları zamanında tuhaf bir yıla gebe olduğunun sinyallerini veriyordu. Önceden yalnızca makyaj adı altında verilen bu ödül, işin içine saç da girince işin rengi biraz olsun değişir mi dersiniz? Bana pek öyle gelmiyor zira adayların üçü de makyaj klasmanından listeye girdi. Dallas Buyers Club, en iyi film kategorisinde de adaylığa sahip olduğundan (yani arkasında ciddi bir destek var) bu kategorinin bankosu gibi gözükse de diğer iki aday karın ağrıtıyor. The Lone Ranger ve Jackass Presents: Bad Grandpa’nın ödülü kazanmak için şansları birbirine eşit. Aslında her üç adayın şansları birbirine eşit demek daha doğru olur. Unutmayın, Alice in Wonderland gibi bir filmin iki Oscar ödüllü eserler listesinde yer alma sebeplerinden biri bu kategorinin ta kendisidir. İnsanların suratına toz toprak sürerek bu ödülün kazanılabileceğini de Les Miserables’dan biliyoruz. Bir sürpriz niye olmasın? South Park’ın Blame Canada’sı bile Oscar adayı olmuş, Jackass ekibi ödülü neden kazanamasın?

The_Lone_Ranger_Movie_Poster_1280x800

En İyi Özgün Senaryo

Aslında bunun bir sürpriz olacağından çok da emin değilim zira ödülün Her’e gideceği tahmin edileceği kadar kesin değil. Tahminim Spike Jonze’un herkesi mest eden bu postmodern aşk öyküsünden yana olsa da Akademi’nin David O. Russell’a bunca zaman gösterip de vermemesi insanı biraz şüpheye sevk ediyor. Akademi’nin yaş ortalamasının 60 civarında olması, American Hustle’ın da bu yaş grubunun geçmiş günlerine bir hatırlatma görevi görmesi; üstelik Akademi’nin pek sevdiği belirli elementleri barındırması sebebiyle Russell’ın altın heykelciğe fazlasıyla yakın olduğunu söyleyebiliriz. Zarftan Her yerine American Hustle çıktığında kin kusmak yerine bu sözlerimi hatırlayın. Bir de unutmayın, Oscar denen şey sizin zevkinizden daha kıymetli değil.

american-hustle

En İyi Belgesel

Kimileri bu kategoride Al Midan’ı ya da The Act of Killing’i favori olarak görse de Amerikalı uzmanlar ve eleştirmenler ödülün 20 Feet From Stardom’a gideceği yönünde hemfikir. Bir yanda Akademi’nin sevdiği gösteriş budalalığı, diğer yanda dünyayı sarsacak güçte gerçekçi eserler. Mısır devrimini neredeyse tüm detaylarıyla anlatan Al Midan’ın başarısı su götürmez bir gerçek, The Act of Killing ise hem sıra dışı senaryosu hem de tokat etkisi yaratan anlatımıyla uzun yıllar boyunca adından söz ettirecek bir yapım. Haliyle tahminler 20 Feet From Stardom için bu kadar kesinken diğer iki adaydan birinin zarftan çıkmasının sürpriz olacağını; fakat çok güzel bir sürpriz olacağını söylemek lazım. Cutie and the Boxer’a da dikkat etmekte fayda var.

meydan1


Yazar Hakkında

İstanbul’da doğdu. Liseyi bitirdikten sonra öğrenimini sinema üzerinde devam ettirmek istediyse de 6 sene sonunda tıp doktoru oldu. Biletsiz.com ve Sinema Kulübü‘nde yazdı. 2 sene süren Blogger macerasını sonlandırarak Sinematopya'yı kurdu. Şimdilerde ise junior bir hekim. Bir yandan mesleğini icra edip bir yandan da sinema konusunda kendini geliştirmeyi hedefliyor. E-posta: [email protected]



Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Back to Top ↑