Köksüz (2013)

1981 doğumlu Deniz Akçay Katıksız’ın ilk yönetmenlik deneyimi olan Köksüz, sevgisizlik üzerine kurulu bir ailenin birlikte varolma mücadelesini anlatan psikolojik bir yapım. 20. Adana Altın Koza Film Festivali’nde ‘Yılmaz Güney Ödülü’nü alan film, geleceğin parlayan yıldızı diyebileceğimiz Savaş Alp Başar’a ‘Umut Veren Genç Oyuncu Ödülü’nü kazandırdı. Perşembe günü ‘Başka Sinema’da İstanbul galası gerçekleşen filmle ilgili değinilecek noktalar çok.

12840511653_0ab49b2248_b

İzmir’ in ‘varoş’ diye tabir edebileceğimiz bir bölgesinde geçen konuda, ‘obsesif kompulsif’ düzeyinde temizlik hastası bir annenin üç çocuğuyla beraber yaşam mücadelesi anlatılmış. Gerçi filmdeki anlatıma bakarak konuyu hayatla verilen kavga olarak adlandırmamak gerek. Deniz Akçay Katıksız senaryosunu kaleme alırken, toplumsal rolleri değişen bireyler üzerinden psikolojik değerlendirmeler sunmaya gayret göstermiş. Ölen –ki filmde bu nokta çok anlaşılmıyor, babanın evi terk edip gittiği izlenimi hakim- bir babanın yarattığı travmanın gölgesinde, bulundukları noktadan kaçışa yönelen aile bireyleri, mutluluğu dışarıda bulmak için çabalıyor. Tabi arayış içinde evdeki roller iç içe geçmiş durumda. Nurcan geçmişinden nefret edercesine evdeki her noktayı tekrar tekrar temizleyip, içinde biriktirdiği nefreti çocuklarının üzerine kusmaktan çekinmezken; 32 yaşındaki Feride evin büyük kızı rolünü ‘anne’ rolüyle değiştirmiş. Para kazanan, evin sorunlarıyla uğraşan Feride, 17 yaşındaki erkek kardeşi İlker’in ‘baba’ sevgisinden yoksun hayatına da çeki düzen vermenin telaşında. Evin küçük kızı Özge ise tüm bunların dışında kalarak, hayatını okuldaki başarılarına odaklamış.

12840439845_9e4d3d35db_b

82 dakikalık filmde psikolojik çözümlemelerin art arda verilmesi büyük hata. İlker’ in annesi yaşında bir kadınla kurduğu cinsel yakınlaşma filmde öylesine havada kalmış ki, sevişme sahneleri sonunda bu yakınlaşmayı anlamakta zorluk çektik. Tamam ‘baba sevgisi’ ve ‘anne despotizmi’ evi yangın yerine çevirmiş, ama 17 yaşındaki çocuğun yaşlı bir kadına yakınlaşmasını anlayacak bir çift konuşma bile yok. Bunun dışında Ahu Türkpençe’ nin dengeleyici oyunculuğu yönetmeni kurtaran önemli faktör. Konu tamamen Feride’ nin üzerinde sayılır. Bunun yanında Savaş Alp Başar’ ın düşünsel belleğimizi sorgulatan oyunculuğu da bir adım önde. Türkiye Sineması’ nın usta oyuncusu Savaş Başar’ ın torunu olan genç oyuncu, rol bütünlemesini konunun geneline yaymış. Yönetmen, annenin nevrotik ruh halini ‘çocuklarını paylaşmama’ algısından irdelerken, filmin sonundaki düğün sahnesine derin bir üç nokta koyuyor. Evliliği boyunca mutlu olamayan bir insan, kendi öz çocuklarının mutluluğuna dahi tahammül edemez bir tutum içinde!

Deniz Akçay Katıksız, ilk yönetmenlik deneyiminde ilerisi için büyük bir ışık saçtı. Aile içi kaotik ortam üzerinden toplumsal değerlere saldırı zekice bir düşünce. Sosyolojik açıdan Türkiye toplumunun küçük bir yansıması olan ‘Köksüz’, başarılı psikolojik çözümlemeleriyle mutlaka izlenmeli. Yeniyi denemekten korkmayan genç kadronun başarılı ekip çalışması, festival mantığından uzaklaşan, daha fazla toplumsal konulara eğilmiş bir proje ortaya çıkarmış.

Bu yazı Yaşam Kaya tarafından kaleme alınmıştır.
yasam.kaya@gmail.com
Diğer yazıları Yaşam Kaya

Bir Muhteşem Cem Yılmaz Filmi Daha: Ali Baba ve 7 Cüceler

1998’de Her Şey Çok Güzel Olacak isimli filmle sinema sektörüne adım atan...
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir