33. İstanbul Film Festivali _MG_7684

Published on Nisan 16th, 2014 | by Burak Hazine

İtirazım Var (2014)

Share Button

Çok değil, henüz bir sene önce Sen Aydınlatırsın Geceyi ile yılın en çok konuşulan filmlerinden birine imza atan Onur Ünlü, ilginç bir politika izleyip bu filmi vizyona sokmamış ve çeşitli özel gösterimlerde sinemaseverler ile buluşturmuştu. 32. İstanbul Film Festivali’nde Altın Lale’yi kucaklayan bu siyah beyaz, yarı fantastik dramanın (aynı zamanda 2013′ün en iyi Türk filmleri listemizde zirvede yer almıştı) Türkiye sineması için önemli bir adım olduğunu filmi seyreden herkes rahatlıkla anlar. Yönetmenin de elini değdirdiği televizyon dizisi Leyla ile Mecnun’un çok sevilen karakterlerinden birine hayat veren Serkan Keskin’in başrolünde yer aldığı İtirazım Var da bir senenin ardından tekrar Altın Lale için yarışıyor.

Onur Ünlü’nün 2010′dan bu yana Sırrı Süreyya Önder ile birlikte geliştirdiği İtirazım Var, camisinde işlenen bir cinayeti kendi metotlarıyla çözmeye çalışan bir imamın fazlasıyla komik ve bir o kadar aksiyon dolu macerasına odaklanıyor. Polisin, cinayetin failini bulmak için çaba sarf etmediğini, hatta daha sonra kendisini şüpheli ilan ettiklerini fark eden imam, müezzin başta olmak üzere çevresindeki ve yeni tanıdığı pek çok kişinin şüpheli davranışlar sergilediğini fark edip işe koyuluyor. Bir yandan bu cinayetle uğraşıyor, diğer yandan teftişe gelen Diyanet İşleri ekibini idare etmeye çalışıyor, işin en zor kısmı ise kızının tanıştırdığı erkek arkadaşı ile verdiği mücadele oluyor. Neredeyse film boyunca tampon basılmış bir burunla Karaköy sokaklarında katil avına çıkan imam, Onur Ünlü’nün veya herhangi bir yönetmenin yaratıp yaratabileceği en marjinal polisiye karakteri olarak seyirciye aralıksız bir komedi tufanı sunuyor. Yönetmenin ve senaryoda kendisine yardımcı olan, aynı zamanda filmde bir karaktere hayat veren milletvekili Önder’in politik göndermeler ve taşlamalarıyla süslediği bu polisiye komedi, çok uzunca bir süredir Türkiye sineması dahilinde seyredeceğiniz en eğlenceli iş olarak hafızalarınızda yer edinmeye hazırlanıyor.

osman_1

Daha ilk sahneden delice işlere imza atan Onur Ünlü’nün bu filmi ile büyük tepkiler alacağını, hatta işin sansür boyutuna kadar ulaşabileceğini tahmin etmek çok da pesimist olmaz zira ezan okunurken, hemen ardından namaza başlangıcı işaret eden tekbir getirilirken arka planda gümbür gümbür çalan müzikler, iki saat boyunca kutsal olarak nitelendirilen dinlere ve dini ögelere ağır eleştiriler geleceğini haber veriyor. Küfür eden, içki içen bir imamla karşı karşıya olduğumuzu da özellikle belirtmek gerekiyor fakat yönetmenin malum seyirci kitlesinin gönlünü almak için onuruyla yaşayan, dürüst bir imam profili çizdiğini de eklemek lazım. Senaryonun bu karakter yaratımı noktasında sinemaseverler olarak biraz düşünme molası vermemiz gerek. Şahan Gökbakar’ın varoş kültüründen doğurduğu ve pek çoklarınca fazla benimsenen karakteri Recep İvedik için çektiği dört filmde, bu aykırı tiplemenin güncel, popüler mevzulardan beslenerek yaptığı mizahın farklı bir boyutu İtirazım Var’da karşımıza çıkıyor. İmam tiplemesinin aykırılığı su götürmez bir gerçek iken onun üzerinden ve filmin bazı sahnelerine kurulu mizahın güncel ve her daim popüler politik meseleler üzerinden yürütüldüğünü de kolaylıkla fark ediyoruz. Bu durumda yalnızca mizaha baktığımız pencere değişirken Recep İvedik’i değersiz, İtirazım Var’ı kıymetli yapabilecek unsurlar neler olabilir? Elde ayrılık yaratacak pek fazla veri olduğunu söylemek zor. Politik hiciv yapan mizah malzemesinin muhalif kesim tarafından fazlaca destek gördüğünü biliyoruz, öte yandan Gökbakar’ın filminde kullandığı dilin de insanımızın sıradan yaşamının sıradan elementlerinden beslendiğinin farkındayız. Her iki malzeme de sosyal yaşamın her daim bizimle olan ögeleri kısaca. Bu noktada iki filmin de birbirinden pek de farklı olmayan mizah metotlarıyla yoğrulduğunu düşünmek çok da zorlama olmaz. İtirazım Var’ın bu meseledeki önemli rolü ise basın yoluyla her gün karşılaşamayacağımız eleştirileri filmine yediren cesur bir yönetmene sahip olması. Onur Ünlü’nün kendisinin de söylediği gibi senarist kimliği, yönetmen kimliğinin her zaman çok daha önünde. Diyalog yazmadaki becerisi hakkında kimsenin olumsuz şeyler söylemeye cesareti olamaz. İtirazım Var’ın her repliğinin altında da kendisinin alaycı, rahat bakış açısının parçalarını bulmak mümkün. Sırrı Süreyya Önder’in de fikirleriyle süslü olduğuna inandığım taş atan çocuklar göndermesi ise film boyunca en çok dikkatimi çeken ve içimi acıtan detay oldu bu konuda. Faiz lobisinden tutun, ayakkabı kutularında para saklayan hükumet yanlılarına kadar pek çok güncel politik mevzuyu üstü kapalı olarak irdeliyor Onur Ünlü. Bunu açık bir şekilde yapmıyor oluşu da İtirazım Var’ı sevdiren, onun üzerinden gülmemizi sağlayan bir element.

hazal_1

Belki mizahi yönü, belki de aksiyon boyutu ile baştan sona seyirciyi ayakta tutan İtirazım Var’ın aceleye geldiğinin bir takım emareleri olduğu da söz konusu. Hikayenin finalinde olayların bağlanış biçimi, çok dikkatli gözlerin alakasız sahnelerde seçebildiği detaylardan oluşturulmuş. Öte yandan montajda dikkat çeken bir takım sıkıntılar da söz konusu -ki herhalde filmin çekildiği haberini birkaç ay önce almış bizler için kurgu kısmının vasat oluşu İtirazım Var ekibinin telaş içinde filmi yetiştirdiklerinin önemli bir göstergesi. Özellikle bazı sahne geçişlerinin olay örgüsünü topyekün yıktığını söylememiz gerek. Kalabalık oyuncu kadrosunun artık bir alışkanlık haline geldiği bu son Onur Ünlü filminin yıldızı hiç şüphesiz Serkan Keskin’in ta kendisi. Baş karakter olarak filmin beşeri faktörleri sınırlarında neredeyse tamamını sırtında taşıyan usta oyuncu, artık bir karakter oyuncusu olduğunu da kanıtlamış oluyor. Kovalamaca sahnelerinde de, duyguları sömüren hüzünlü sahnelerde de kendine hayran bırakan Keskin’in komedi ağırlıklı bölümlerde nasıl bir iş çıkardığından pek fazla bahsetmeye gerek yok.

Sonuç olarak İtirazım Var, Onur Ünlü’nün mizah malzemesi en bol, en eğlenceli filmi. Seyircisini kucaklamakta hiç zorlanmayan, ucuz mizahtan ötesini yapan filmin Sen Aydınlatırsın Geceyi gibi bir zirve noktasından sonra yönetmenin kariyerini bir üst seviyeye taşıdığını söylemek cesaret ister fakat hemen hemen her hafta sinema salonlarını işgal eden gereksiz komedi filmlerimize göre çok daha yükseklerden uçtuğunun altını özellikle çizmemiz gerek.

İtirazım Var (2014) Burak Hazine
Senaryo
Teknik
Oyunculuklar
Yönetmen

Sonuç:

3.8


Kullanıcı Oyları: 3.8 (63 oy)


Yazar Hakkında

İstanbul’da doğdu. Liseyi bitirdikten sonra öğrenimini sinema üzerinde devam ettirmek istediyse de Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde, oldukça uzun sürecek bir tıp eğitimi maratonuna başladı. Biletsiz.com ve Sinema Kulübü‘nde yazdı. 2 sene süren Blogger macerasını sonlandırarak Sinematopya'yı kurdu. Şimdilerde ise junior bir hekim. Bir yandan mesleğini icra edip bir yandan da sinema konusunda kendini geliştirmeyi hedefliyor. E-posta: info@sinematopya.com



One Response to İtirazım Var (2014)

  1. ozlem yaman says:

    Recep ivedik kismina katilmiyorum

Bir Cevap Yazın

Back to Top ↑