33. İstanbul Film Festivali

Published on Nisan 11th, 2014 | by Burak Hazine

Master of the Universe (2013) Evrenin Hakimi

Share Button

Endüstriyel toplumun moderniteyle buluşmasıyla yerden yükselen gökdelenlerin dünyasında geçen Evrenin Hakimi, 33. İstanbul Film Festivali’nin NTV Belgesel Kuşağı bölümünde yer alan dikkat çekici bir belgesel. Almanya’da yaşayan eski bir bankacı Rainer Voss’u tek konuşmacı, şimdilerde boşaltılmış bir plazayı da tek mekan olarak kullanan yönetmen Marc Bauder, konuğunun ağzından finans dünyasının arka planında yer edinen bir takım gizemleri açığa çıkarıyor.

Avrupa piyasalarının krizden krize koşan halinden beslenen Evrenin Hakimi’nde bir bir batan bankaların ülke ekonomilerine etkisini belirli bir bakış açısıyla dinliyoruz. Yunanistan’ın girdiği mali krizle başlayan dalganın sırasıyla İspanya, Portekiz ve İtalya’ya sıçramasının perde arkasını, politikacıların bu duruma karşı aldığı önemleri ve bakış açılarını, sektörün kendisinin bataklıktan kurtulmak için atmaya çalıştığı adımları ve yeni planlarını Voss aracılığıyla öğrenirken yakın gelecekte nelerle karşılaşacağımız ihtimallerini öğrenmek de Bauder’in belgeselinin gerilim türüne kayan yapısına kaynaklık ediyor. Halihazırda görüntü yönetmeni Börres Weiffenbach’ın ustaca kullandığı kamerasıyla süslenmiş soğuk görüntülere hissiz müzikler eşlik ettiğinden, Voss’un dile getirdiği senaryolar işin boyutunu korkunç bir hale sokuyor. Gerçeğin soğuk tokadını tüm elementleriyle suratımıza çarpan yönetmen, konuşmacısına yalnızca işin ekonomik ve politik boyutlarını sormakla yetinmiyor; yaşananların ve yaşanacakların beşeri faktörün baş karakterleri olarak bireyi, aile yapısını ve toplumu ne yönde etkileyeceği hakkında da samimi yanıtlar alıyor. Bu eserin türünün belgesel olduğu gerçeğini bir kenara koyarsak, genel sinema seyircisini en çok ilgilendiren kısmın da bu noktada patlak verdiğini söylemek mümkün. Sektörün tadına bakmış bir isim olarak Voss’un, mevzuya hakim tavırları ve profesyonel konuşmacı kimliğiyle bahsettiği deneyimlerinin kendisini ve ailesini ne yönde etkilediği Evrenin Hakimi’nin çarpıcı yönlerinden belki de en önemlisi. Ne de olsa ekonomik ve politik krizlerin tümü, eninde sonunda topluma kaynaklık eden en temel sosyolojik yapıyı; aileyi hedef aldığından bizi esas olarak ilgilendiren dehşetin boyutu da Bauder’ın belgeselinin bu noktasında yatıyor.

leere_Lobby j

Evrenin Hakimi’ni çoğunluk için kıymetli bir belgesel yapan yönü elbette anlattığı problemlerin ne olduğu ya da boyutu değil; bunu nasıl anlattığı. Ciddi bir mesele için sektörün konu hakkında deneyimli herhangi bir üyesinden faydalanan yönetmen, seçtiği mekan dolayısıyla da cesurca bir adım atıyor. Anlatımın ve işleyişin teknik yönle buluştuğu çizgi ise hayranlık uyandırıcı kıvamda. Devasa binaların gösterişli asansörlerinin peşinden göz küresine yön veren Evrenin Hakimi, bilgilendirmek istediği temanın göbeğinden yayınını yaparak profesyonel bir bütünlük yakalıyor. Amerikan bağımsız sinemacılarının Wall Street meselesinde sıklıkla işlediği kriz mevzusunu, daha alengirli yapısıyla Avrupa’ya yönelik tehditler ve psikolojik çıkarımlarla ele alışı değerini arttırıyor.

Master of the Universe (2013) Evrenin Hakimi Burak Hazine
Senaryo
Teknik
Yönetmen

Sonuç:

4.3


Kullanıcı Oyları: 4.5 (1 oy)


Yazar Hakkında

İstanbul’da doğdu. Liseyi bitirdikten sonra öğrenimini sinema üzerinde devam ettirmek istediyse de 6 sene sonunda tıp doktoru oldu. Biletsiz.com ve Sinema Kulübü‘nde yazdı. 2 sene süren Blogger macerasını sonlandırarak Sinematopya'yı kurdu. Şimdilerde ise junior bir hekim. Bir yandan mesleğini icra edip bir yandan da sinema konusunda kendini geliştirmeyi hedefliyor. E-posta: [email protected]



Bir Cevap Yazın

Back to Top ↑