Soderbergh’den Siyah Beyaz ve Sessiz: Kutsal Hazine Avcıları

Yönetmen Steven Soderbergh filmler ve sinemacılık üzerine deneyler yapmayı seven biri ve şimdilerde yeni dizisi The Knick üzerine kafa yormakla meşgul. Fakat buna rağmen kendisine vakit ayırıp Steven Spielberg ve George Lucas imzalarını taşıyan Indiana Jones: Kutsal Hazine Avcıları filmini adeta baştan yaratmış. Baştan yaratmak derken, filmi siyah beyaz formatta ve sessiz olarak yeniden düzenlemiş. Emin olun bu haliyle Kutsal Hazine Avcıları’nı seyretmek oldukça ilginç ve güzel; filmin siyah beyaz halinin fazlasıyla görkemli olduğunu da ekleyelim. Aşağıda ise Soderbergh’in kendi internet sitesinde niçin böyle bir uğraşıya girdiğine dair alıntılanan sözleri mevcut. İyi seyirler.

“Öyle sanıyorum ki ‘sahneleme’ tabiri tiyatro evreninden kaynak alıyor fakat sinema dünyası için de geçerliliğini koruyor zira kabaca bu tabir, belirli bir sahnedeki ya da bölümdeki çeşitli elemanların düzenlenmesi, sıralanması ve koordine edilmesi anlamına geliyor. Filmlerde kurgunun rolü, eşsiz bir tat katıyor her şeye: Birinin hayal gücünün sınırlarına görsel ya da anlatısal bir fikri ekleme ya da o fikirle sınırları genişletme imkanı.

Bir şeyi güzel bir şekilde sahneleme yeteneğine önem veriyorum çünkü iyi yapıldığında ondan aldığınız tat da büyük oluyor ve ne yazık ki çoğu insan bu işi iyi yapamıyor -ki bu da bu konuda ustalaşmanın o kadar kolay olmadığının göstergesi. Bir sekansta ya da bir grup sahnede bir şeyleri yanlış yapmak için ne kadar fazla fırsatınız olduğu gerçeği oldukça ürkütücü. Her yer mayın tarlası adeta. David Fincher bu konuyu çok güzel özetlemişti: Bir şeyi çekmek için önünüzde muhtemelen yüzlerce yol vardır fakat en nihayetinde yalnızca iki seçeneğiniz kalır ve biri muhakkak yanlıştır. Elbette hikayeyi anlamak, karakterleri ve performansları anlamlandırmak iyi bir yönetim için olmazsa olmazlardan fakat benim teorime göre bir film aynı zamanda ses kısılınca da sahnelemenin olağanüstü olabileceği gerçeği üzerine.

Bu sebeple bu filmi seyretmenizi ve yalnızca sahneleme üzerine, çekimlerin nasıl gerçekleştirildiğine, hareketlerin kurallarına ve kurgulama metodu üzerine düşünmenizi istiyorum. Sonrasında yeniden oluşturduğunuz bu film hakkında kendinize şunları sorun: Kısa ya da uzun fark etmez, filmde yer alan her çekim niçin o uzunlukta çekilip kurgunun o kısmına dahil edilmiş? Eğlenceli gözüküyor, değil mi? Gerçekten de öyle. En azından bana göre öyle. Bir de filmdeki tüm sesleri ve renkleri çıkarttığımı belirtmiş olayım; yalnızca size bu görevinizde yardımcı olmak adına bir besteyi filme dahil ediyorum. Bu işlemi yapabilmek için gerekli izinleri aldığımı da ekleyeyim. Sahneleme mevzularını öğrenirken yaptığım şey buna benzer bir oyundu. 

Bir zaman gelecek ve kendinize ya da yakınınızdaki birine BU FİLM SİYAH BEYAZ HALİYLE HARİKA GÖZÜKÜYOR diyeceksiniz ve bunun sebebi muhtemelen görüntü yönetmeni Douglas Slocombe olacak.”

Seyretmek için görsele tıklayın.

raidersofthelostark-title-blackwhite-full

Diğer yazıları Burak Hazine

En İyi Görsel Efekt Oscar 2014 Aday Adayları

Akademi, gelecek sene mart ayının başında düzenlenecek olan 86. Oscar Ödül Töreni’nde...
Devamı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir