!f İstanbul

Published on Mart 2nd, 2015 | by Yaşam Kaya

Suriye Savaşı’nın Realist Yüzü: “Ruh İşgali”

Share Button

Liwaa Yazji’nin ilk filmi özelliği olan Ruh İşgali, burnumuzun dibinde cereyan eden Suriye Savaşı’nın gerçek yüzünü duygusal girdaplara girmeden anlatan bir yapım. Yazji’nin ilk kez yönetmen koltuğuna oturduğu filmde senaryo ve yapım da aynı isme ait. Belgesel sinemasının seçkin örneklerinden diye bahsedebileceğimiz Ruh İşgali, Türkiye’de ilk kez !f İstanbul’da seyircisi karşısına geçti. Filmi !f İstanbul’un İzmir ayağında izleme şansını elde ettim. Festivalin buradaki versiyonunun açılış filmi olarak belirlenen çarpıcı eser, günümüz insanlarına keskin politik eleştiriler sunuyor. 2012 yılına gidiyoruz Ruh İşgali’nde. Beşar Esad’a karşı savaşan ‘Özgür Suriye Ordusu’ ile yaşanılan iç savaş Suriye’yi kana bularken kaosun içinde kalan insanlar çıkıyor karşımıza.

Ruh İşgali aslında bir

hill’s prescription diet biscuitsoatmeal diet reviewshttp://prestamosrdonline.com/camp/top-prescription-weight-loss-pillhttp://www.melissawelles.com/jar/good-diet-for-kidney-health.phpcanine high complex carb diet

metafor. Yazji, savaşta mağdur olan insanların ‘özgür yaşam’ için nerelere sürüklendiklerini anlatıp ortaya ‘şu haklı’, ‘bu haklı’ gibi yargılar koymamış. Ama kapitalizmin Suriye’de oynadığı oyunu cesurca anlatmaktan da kaçınmamış. Bir adam ailesiyle savaştan kaçıp çadır hayatının içinde hayatta kalma mücadelesi veriyor. Her yer pislik içinde ve toz duman! Diğer karede ‘skype’ üzerinden yakınlarıyla görüşen bir karı-koca ekranda. Bulundukları şehir iç savaşın en yoğun yaşandığı yer. Bu iki insan evlerini inatla terk etmiyor. Ama bulundukları mahalle uçaklardan atılan bombalar yüzünden yerle bir olmuş, her yer toz duman! Şam’dan kaçıp Lübnan’da sokaklarda kalan Suriyelileri görüyoruz. Tozun toprağın içinde süren hayatlara tanık oluyoruz. Suriye’den savaş mağduru olarak göç eden insanların Lübnan’da köle gibi inşaat işlerinde çalıştırılmaları, yine tozun içinde nefes almaya çalışanları karşımıza dikmiş.

ruh işhali sinematopya

Yönetmen 117 dakika süren belgeselinde duygusal çatışmalara girmekten inatla kaçınıyor. Didaktik hiçbir ögenin bulunmadığı konu, birbirinden bağımsız gibi görünen görüntülerin ortak amacına yönelmiş. Bazen ‘Özgür Suriye Ordusu’nu haklı bulanlar konuşurken bazen rejim yanlılarının savunmalarını dinliyoruz. Her iki tarafı haklı görmeyip, sadece insan gibi yaşamak isteyen genç bir ismin haykırışı kulaklarımızı delip geçiyor. Ortada uzun uzun olanı anlatıp bir yargı peşine düşmeyen yönetmen var. Ruh İşgali olaylarının anlatımına bakarak, konunun IŞİD terörünün henüz Suriye’de güçlü olmadığı döneme denk geldiğini söyleyebiliriz. Bunun yanında iç savaşın sonucunda insanların sadece evlerini terk etmediklerini, bir dünyayı sonlandırıp yeni bir dünyaya doğru amaçsız şekilde yelken açtıklarını anlıyoruz. Belgesel boyunca ister rejim yanlısı olsun ister karşıtı, hiç kimse bulunduğu hayatı terk edip gitmek istemiyor.

Küresel güçlerin Ortadoğu coğrafyasında yarattığı trajedi hep batılı güçlerin gözünden bizlere aktarıldı. Fransa, Suriye, Lübnan ortak yapımı Ruh İşgali ise Liwaa Yazji sayesinde savaşın gerçeklerini, gerçekten o bölgede yaşayan insanların gözünden aktarıyor. Realist yapısıyla film günümüz dünyasını acımasızca eleştirmiş. Görüntü kalitesinin arka plana itildiği, daha çok olay örgüsü üzerinden işlenen konu yapısı filmin önemli ayrıcalığı! Ayrıca filmi izlerken insanların tek damla gözyaşı dökmediklerini görüp şaşıracaksınız. Yönetmen gerçekliğin içinde öylesine güzel mantıklı bağlantılar bulmuş ki, ekrandaki karakterler size olanı görünen şekliyle, tamamen doğal boyutta aktarıyor.


Yazar Hakkında

1999 yılından bu yana sinema, tiyatro, jazz, blues ve arkeoloji üzerine yazılar yazmaktadır. 2 YIL Taraf Gazetesi, 4 yıl BirGün Gazetesi, 2 sene İstanbul Art News, 3 yıl Turkish Review' da yazılar yazdı. Şu anda Sinematopya, Life Art Sanat, Tiyatronline, Tiyatro Gazetesi'nde, Artful Living'de köşe yazarıdır. Ntv Radyo'da sanat eleştirileri konuşmaktadır. UK Leeds'te Psikoloji eğitimi aldı.



Bir Cevap Yazın

Back to Top ↑