Connect with us

Yeni Nesil Madam Bovary: Gemma Bovery

Yayın tarihi:

-

Gemma Bovery, son yıllarda izlediğim en iyi uyarlamalardan biri, belki de en iyisi. Her ne kadar senaryosu bakımından Pascal Bonitzer ve aynı zamanda filmin yönetmeni olan Anna Fontaine’nin adı bu noktada sıkça anılsa da övgülerin büyük kısmını Posy Simmonds hak ediyor. Flaubert’in Madam Bovary’sini alıp bambaşka bir pencereden, bambaşka bir zemin üzerinde tekrar yaratarak bir klasiği, hakkını da yemeden, adeta kendince onurlandırmış. Buna ek olarak Fransız komedi ve dramlarının usta isimlerinden Fabrice Luchini’yi de takdir ve tebrik etmek gerekli, zira aldığı ağır sorumluluğun altından başarıyla kalkıyor.

Filmde göz atacak olursak film edebiyata, özellikle de klasiklere düşkün bir adamın başına gelen tesadüf bir hikayeyi anlatıyor. Başkahraman olan fırıncı Martin Joubert (Fabrice Luchini), Normandiya’da küçük bir kasabada karısıyla birlikte işlettikleri ekmek fırınında sakin, monoton ve huzurlu hayat yaşamaktadır. Fakat karşılarındaki eve taşınan Charlie ve Gemma (Gemma Arterton) adlı Bovery çiftiyle birlikte hayatı bir anda tahmin ettiğinden daha hareketli hale gelecektir. Kendini Gemma’ya kaptıracak olan Martin, yaşadıkları, duydukları ve gördükleriyle kuracak, kurgulayacak fakat bir anlatıcı olmaktan çıkıp olaylara müdahale etmeye çalışacaktır.

GEMMA BOVERYRéalisé par Anne Fontaine

Hikaye Martin’in anıları ve Gemma’nın tuttuğu günlükteki bilgiler ışığında sürüyor. Martin karşısına çıkan bu şansı, aşığı olduğu eseri yaşama şansını geri çevirmeyerek Gemma’yla fazla yakınlaşıyor ve onu bir takıntı haline getiriyor. Adeta Flaubert’in kitabı nasıl oluşturduğunu anlamaya çalışır, hatta kitabı yazar gibi olayları takip ediyor. Tanıklığının bittiği noktalarda günlüğe başvuruyor, olacakları kestiremediği veya kararsız kaldığı durumlarda ise elindeki rehbere, yani kitaba koşuyor. Nasıl Flaubert karakterlere ve olaylara sözcükleriyle, hayal gücü ve kurgudaki yeteneğiyle müdahale ediyorsa Martin de kendince, elinden geldiğince olaylara müdahale etmeye çalışıyor. Gemma’nın ve Emma’nın yaşadıkları olaylardaki durumlar, ilişkiler ve tepkiler arasındaki benzerlik ikinci bir planda kalarak yalnızca öykünün işleyişini, devamlılığını sağlıyor. Kitaptaki karakterlere ve olaylara benzer durumların yaşanması ise bir tesadüfler zinciri üzerinden Martin’i istese de istemese de bir Flaubert yapıyor.

Gemma Bovery, sürekli olarak kitapla bağlantılar kurarak hem olacaklara ilişkin ipuçları veriyor hem de karşılaştırma yapılmasına müsaade ediyor. Hayatları farklı fakat bir o kadar da benzer olan iki karakterin (Gemma ve Emma) kendilerini benzer durumlarda buluşu, tam olarak da Flaubert’in realist yanını yansıtıyor. Hangi koşullarda olursa olsun böylesi hayatların olabileceğini, böylesi hikayelerin aslında gerçeklikten pek de uzak olmadığını göstererek Posy, Madam Bovary’ye ve tabi ki de yazarına olan saygılarını, minnetini sunuyor. Fakat filmdeki anlatıma bakılacak olursa günlükteki hatıralar ve Martin’in tanıklıkları arasında hiçbir ayrımın olmaması kafaları birazcık bulandırıyor. Hikayenin bu ayrımla başlayıp sanki tek ağızdanmış gibi tek parça ilerlemesine karşın yine bu ayrımı vurgulayan bir sonla bitmesi akıllarda soru işareti bırakarak neyin gerçek neyin kurgu olduğuna, tanıklıkların abartı mı yoksa tamamen gerçek mi olduğuna ilişkin bir karmaşa yaratarak, realizme hafif bir darbe vurmuyor değil.

Yine de Gemma Bovery, son yıllarda izlemiş olduğum en iyi uyarlamalardan biri olma unvanını sonuna kadar hak ediyor. Güldüren sahneleri, eserle olan hem benzerlik hem de farklılık ilişkisiyle uyarlama türüne farklı bir yorum getiriyor.

Okumaya Devam Edin
Yorum yapmak için tıklayın

Yorum bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Rüya gibi filmler Kundura Sinema’da!

Yayın tarihi:

-

Yazar:

Kundura Sinema’nın çevrimiçi izleme platformu Kundurama‘nın yeni seçkisi “Rüyanın Öte Yakası” yayında! 

New York merkezli bağımsız ve deneysel film platformu Kinescope’un kurucusu ve sinema yazarı Pawel Wieszczecinski’nin küratörlüğünde hazırlanan seçkide, izleyicinin hafızasını, zihnini ve duygularını harekete geçirmeye hazır ikisi kısa 3 film gösterilecek.

İngiliz sanatçı ve yönetmen ikili Daniel & Clara’nın 2019 yapımı belgeselleri “Notes From A Journey / Bir Yolculuktan Notlar” yalnızca görsel değil işitsel olarak da duyularımızı açmaya davet ederken; Berlin ve Cannes festivallerinin geleceğin yönetmenleri arasında gösterip desteklediği Hindistanlı genç yönetmen Payal Kapadia’nın rüyalardan ve efsanelerden beslenen ödüllü kısa filmleri de izleyiciyi geçmiş zaman masallarını andıran ruhani bir dünyanın içine çekecek.

“Rüyanın Öte Yakası” seçkisi 19 Temmuz’a dek Kundurama‘da Türkçe altyazılı ve ücretsiz izlenebilecek.

 

Okumaya Devam Edin

“Karanlık Kutunun Doğu Serüveni” Desteğinizi Bekliyor

Yayın tarihi:

-

Yazar:

Prodüksiyonunu Kinema Film’in, senaristliğini ve yönetmenliğini Nihan Belgin’in üstlendiği “Karanlık Kutunun Doğu Serüveni” adlı dokü-dramanın önümüzdeki aylarda çekimlerine başlanması planlanıyor. Ön hazırlık çalışmaları yaklaşık 2 yıldır devam eden proje, Dünya’da çekilen ilk fotoğrafın izini sürerek fotoğrafın icadı ve günümüzdeki fotoğraf çılgınlığını farklı perspektiflerden anlatacak sinematografik bir anlatı olacak. Tarihteki ilk fotoğrafın çekilme anı gibi sahnelerle tarihi atmosferi yeniden canlandıracak belgesel filmde ayrıca İstanbul ve Doğu’ya dair onlarca arşiv fotoğrafı yer alacak. Filmin dış ses anlatımı ise Türkiye’nin en özel seslerinden aktör Metin Belgin yapacak.

Proje ekibi, Fongogo’da oluşturduğu kampanya sayfasıyla da izleyicilerini projenin bir parçası olmaya davet ediyor. Bütçesinin bir kısmını kitlesel fonlama yöntemiyle elde etmeyi planlayan proje, verilen destekler karşılığında destekçilerine çeşitli ödüller de sunuyor. Bağımsız sinemanın yanında olan sanatseverlerin desteğiyle hayat bulacak projenin kampanya sayfası 60 gün boyunca desteklere açık olacak.

Projeyle ilgili tüm detayların yer aldığı Fongogo kampanya sayfasına bu linkten ulaşabilirsiniz:

https://fongogo.com/Project/karanlik-kutunun-dogu-seruveni

KÜNYE
Senarist-Yönetmen: Nihan Belgin
Yapımcı: Umut Beşkırma
Görüntü Yönetmeni: Hakan Körezli
Dış Ses: Metin Belgin

www.kinemafilm.com.tr

Okumaya Devam Edin

53. Siyad Ödülleri Sahiplerini Buldu

Yayın tarihi:

-

Yazar:

Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) üyelerinin oylarıyla belirlenen 2020 yılı Türkiye Sineması’nın ‘En İyileri’, salgın koşullarında çevrimiçi yapılan ve oyuncu Tuğrul Tülek’in sunuculuğunda gerçekleşen ödül töreninde açıklandı. Ercan Kesal’ın yazıp yönettiği Nasipse Adayız, En İyi Film Ödülü dahil toplam beş ödül kazandı. Nasipse Adayız’ı dört ödülle Nuh Tepesi, üç ödülle Bina ve bir ödülle Kronoloji izlediler.

Bu yılki SİYAD Onur Ödülleri’nin sahipleri oyuncu Nur Sürer ve belgesel sinemacı Can Candan, Emek Ödülü’nün sahibi ise emektar sinema makinisti Ali Koçoğlu oldu.

 

53. SİYAD Ödülleri’nin sahiplerinin tam listesi:

En İyi Film: Nasipse Adayız

En İyi İlk Film: Nuh Tepesi

En İyi Yönetim: Ercan Kesal / Nasipse Adayız

En İyi Senaryo: Ercan Kesal / Nasipse Adayız

En İyi Kadın Oyuncu Performansı: Cemre Ebüzziya / Kronoloji

En İyi Erkek Oyuncu Performansı: Ali Atay / Nuh Tepesi

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Performansı: Selin Yeninci / Nasipse Adayız

En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Performansı: İnanç Konukçu / Nasipse Adayız 

En İyi Görüntü Yönetimi: Federico Cesca / Nuh Tepesi

En İyi Müzik: Can Demirci / Bina

En İyi Kurgu: Yorgos Mavropsaridis / Nuh Tepesi

En İyi Sanat Yönetimi: Ufuk Bildibay / Bina

En İyi Fantastik Film: Bina

En İyi Orta-Uzun Metraj Belgesel: Mimaroğlu

En İyi Kısa Metraj Belgesel: Silivri’den Mektuplar (Letters from Silivri)

En İyi Kısa Film: Büyük İstanbul Depresyonu

Onur Ödülleri: Nur Sürer, Can Candan

Emek Ödülü: Ali Koçoğlu

En İyi Yabancı Film: Boyalı Kuş-The Painted Bird / Bir Film (ithalatçı)

Çevrimiçi En İyi Film: Mank / Netflix (çevrimiçi platform)

Okumaya Devam Edin

Facebook Sayfamızı Beğenin

Facebook Pagelike Widget

Twitter’dan takip edin!


Kaynak göstermeden alıntı yapılamaz. Tüm hakları saklıdır, https://sinematopya.com , 2019.

Trending